Clicky

نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی

فهرست مطالب

سرقت ادبی و نرم افزار

همانطور که می‌دانید، سرقت ادبی یا پلاجریزم استفاده از ایده، نظر و دستاورد دیگران به اسم خود است. همچنین احتمالا تفاوت سرقت ادبی با تشابه متنی را نیز می‌دانید. هر تشابهی سرقت ادبی محسوب نمی‌شود. نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی، در حقیقت تشابه متنی را بررسی می‌کنند نه سرقت ادبی.

مهم ترین عامل در تشخیص سرقت ادبی به وسیله نرم افزار

نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی با استفاده از دیتابیس هایی که در اختیار دارند مشابهت بین متن شما و متونی که در دیتابیس خود دارند را بررسی می‌کنند و نتیجه را به صورت درصد مشابهت اعلام می‌کنند. بنابراین، موثر‌ترین عامل در تشخیص صحیح مشابهت به وسیله نرم‌افزار، دیتابیس مرجع خود نرم‌افزار است. اگر نرم افزار های بررسی سرقت ادبی، کد نویسی بهینه و محیط کاربری جذابی داشته باشد اما دیتابیس کوچکی داشته باشد، قطعا در تشخیص مشابهت بسیار ضعیف عمل خواهد کرد.

از نرم افزار های رایگان تشخیص سرقت ادبی دوری کنید

همچنین، توسعه نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی با کد نویسی بهینه، دیتابیس مناسب و قدرت پردازش بالا به منابع مالی زیادی نیاز دارد. بنابراین، استفاده از نرم افزار های رایگان بررسی سرقت ادبی توصیه نمی‌شود چون یکی از شیوه های اصلی جبران هزینه های توسعه نرم افزار های رایگان، استفاده غیر قانونی و فروش پژوهش کاربران است.

تهیه لیست نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی

اگر عبارت بهترین نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی را در گوگل جست‌و‌جو کنید، با تعداد زیادی از وبسایت‌های موسسات و حتی دانشگاه ها و مراکز علمی مواجه می‌شوید که بدون تحقیق کامل، یک لیست کورکورانه از نرم افزار های بررسی سرقت ادبی ارائه می‌دهند در صورتی که برخی از این نرم‌افزار های تشخیص پلاجریزم خطرناک هستند و برخی دیگر نیز منشا و انگیزه‌ای نامشخص دارند. شما به عنوان استفاده کننده باید اطمینان حاصل کنید که نرم افزار تشخیص سرقت علمی مورد نظر، فایل شما را ذخیره نمی‌کند و به فروش نمی‌رساند. همچنین باید مشخص شود نرم‌افزار مربوطه چگونه درآمدزایی می‌کند و توسط کدام شرکت اداره می‌شود.

ما قصد داریم، با تحقیق جامع، لیستی از نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی در اختیار شما بگذاریم تا با خیال آسوده و شناخت کامل از آنها استفاده کنید و همچنین نرم‌افزار های نامناسب را نیز بشناسید. در این مطلب، با معرفی ۶ نرم افزار و سایت بررسی سرقت ادبی (۳ نرم افزار بررسی پلاجریزم در متون انگلیسی و ۳ نرم افزار بررسی پلاجریزم در متون فارسی) در خدمت شما هستیم. معرفی این نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی بر اساس نوع کاربرد و هدف آنها انجام می‌شود. همچنین چند سایت تشخیص سرقت علمی را معرفی می‌کنیم که بهتر است از آنها دوری کنید.

معرفی ۳ نرم افزار بررسی سرقت ادبی متون انگلیسی

شایان ذکر است ما شخصا از تمام این نرم افزار های بررسی سرقت ادبی استفاده کرده‌ایم و تجربه شخصی خودمان را با شما به اشتراک میگذاریم.

۱. آی‌ثنتیکیت (iThenticate)

نرم‌افزار آی‌ثنتیکیت

آی‌ثنتیکیت بهترین نرم افزار بررسی سرقت ادبی است، مخصوصا برای بررسی مشابهت مقالات آکادمیک.  علاوه بر محیط کاربری بسیار ساده و جذاب، آی‌ثنتیکیت به لطف همکاری با کراس‌رف، کامل ترین آرشیو متون آکادمیک را دارد که شامل بیش از ۲۰۰ میلیون سند علمی از جمله مقاله، کتاب، پایان نامه و سایر اسناد است. همچنین این دیتابیس شامل ۹۰ میلیارد صفحه اینترنتی بصورت آرشیو و آنلاین است.

دیتابیس نرم افزار آی‌ثنتیکیت

علاوه بر ویژگی های ذکر شده در بالا، می‌توان گفت تقریبا تمام ناشرین معتبر مثل الزویر، وایلی، اشپرینگر و تیلور اند فرانسیس از آی‌ثنتیکیت برای بررسی سرقت ادبی مقالات و متون علمی در مجلات تحت پوشش خود استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر قصد دارید تا پژوهش خود را در مجلات علمی منتشر کنید، حتما قبل از سابمیت مقاله، آن را با نرم‌افزار آی‌ثنتیکیت مشابهت یابی کنید تا بتوانید نسبت به پارافریز و بازنویسی قسمت های مشابه اقدام کنید.

مزایا:

مخصوص متون و مقالات علمی
محیط کاربری بسیار ساده و جذاب
کامل ترین دیتابیس موجود (آنلاین و آفلاین)
پراستفاده ترین نرم افزار بررسی مشابهت

معایب:

قیمت بالا برای استفاده شخصی

۲. یونی‌چک (Unicheck)

یونی‌چک که قبلا آن‌پلگ (Unplag) نام داشت رابط کاربری بسیار زیبا و مدرنی دارد. یونی‌چک در تشخیص سرقت علمی در صفحات آنلاین اینترنتی عملکرد بسیار خوبی دارد. اما در تشخیص سرقت ادبی در مقالات و متون علمی بسیار ضعیف عمل می‌کند. به این دلیل که این نرم افزار به دیتابیس آفلاین ناشرین آکادمیک دسترسی ندارد و تنها می‌تواند از صفحات اینترنتی منتشر شده به عنوان دیتابیس مرجع استفاده کند. این نرم افزار چندان مناسب بررسی سرقت ادبی در متون علمی نیست اما برای بررسی محتوای وبسایت و سئو بسیار مفید است. اگر می‌خواهید محتوای خود را در اینترنت منتشر کنید، بهترین گزینه برای تشخیص سرقت ادبی، یونی‌چک است.

محیط نرم افزار یونی چک

مزایا:

مخصوص بررسی محتوای اینترنتی آنلاین
مناسب بررسی پلاجریزم جهت استفاده در سئو وبسایت
رابط کاربری بسیار زیبا و مدرن
دیتابیس آنلاین جامع و گزارش دقیق
قیمت کمتر نسبت به آی‌ثنتیکیت

معایب:

کارایی ضعیف در بررسی متون و مقالات علمی

۳. پلاجریزم چکر اکس (Plagiarism Checker X)

پلاجریزم چکر اکس بر خلاف دو نرم‌افزار قبلی تحت وب نیست و به صورت یک فایل قابل نصب روی کامپیوتر شخصی قابل استفاده است. بنابراین نیازی به آپلود کردن فایل در سایت نیست و فایل شما در کامپیوتر شما باقی می‌ماند. این نرم افزار دیتابیس آفلاین و دسترسی به آرشیو مقالات علمی ندارد و اصلا مناسب بررسی سرقت ادبی مقالات علمی نیست. این نرم افزار متن یا فایل مورد نظر را در اینترنت جست‌و‌جو می‌کند و نتیجه بررسی سرقت ادبی آن نیز نسبتا قابل قبول است اما به اندازه یونی‌چک دقیق نیست.

با این تفاسیر شاید از خود بپرسید پس دلیل معرفی این نرم افزار چیست؟ این نرم افزار قیمت بسیار مناسبی دارد (فقط یک بار پرداخت می‌کنید) و همچنین امکان بررسی و مقایسه چند فایل با یکدیگر را فراهم می‌کند. این قابلیت برای بررسی تکالیف کلاسی دانشجویان و دانش آموزان بسیار مفید است

مزایا:

مناسب بررسی تکالیف کلاسی دانش آموزان
قیمت بسیار مناسب، فقط یک بار پرداخت
بدون نیاز به آپلود کردن فایل در سایت

معایب:

کارایی ضعیف در بررسی متون و مقالات علمی
گزارش های آنلاین در برخی موارد دقیق نیستند

معرفی ۳ سایت تشخیص سرقت ادبی متون فارسی

۱. ایرانداک (تیک)

سایت همانند‌جوی تیک متعلق به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و با جست‌و‌جوی خودکار در متن کامل پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و دیگر مدارک علمی در ایرانداک و همچنین در وب، نوشته‌های مشابه را بازیابی و میزان تشابه و منبع اطلاعات را نمایش می‌دهد.

۲. سمیم نور

سایت سمیم نور متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم انسانی است و با استفاده از فنون مشابهت‌یابی و با بهره‌گیری از اطلاعات متنی موجود در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (مقاله، کتاب و غیره) به بررسی میزان مشابهت مقاله ارائه شده با محتوای اطلاعاتی خود می‌پردازد. علاوه بر این، دیتابیس سمیم نور شامل متون پایگاه های نورمگز و نورلایب نیز است.

۳. همتاجو

سایت همتاجو توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی طراحی شده است. بانک اطلاعاتی همتاجو در حال حاضر بخشی از منابع و مقالات منتشر شده در نشریات و همایشهای داخلی را پشتیبانی می‌کند که شامل مقالات و منابع علمی مختلف از بانک‌ها و پایگاه های استنادی نشریات علمی و مجامع علمی کشور است.

معرفی نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی که بهتر است از آنها دوری کنید

اگر عبارت بهترین سایت های بررسی سرقت ادبی را در گوگل جست‌و‌جو کنید، با خیل عظیمی از وبسایت‌های موسسات و حتی دانشگاه ها و مراکز علمی مواجه می‌شوید که بدون تحقیق، یک لیست کورکورانه از نرم افزار های تشخیص سرقت ادبی ارائه می‌دهند در صورتی که بعضی از این نرم افزار های تشخیص سرقت علمی بسیار مخرب هستند و بعضی دیگر نیز منشا و انگیزه‌ای نامشخص دارند. شما باید مطمئن شوید که نرم‌افزار مورد نظر، فایل شما را ذخیره نمی‌کند و به فروش نمی‌رساند. همچنین باید مشخص شود نرم‌افزار مورد نظر چگونه درآمدزایی می‌کند و توسط کدام شرکت اداره می‌شود.

۱. ترن‌ایت‌این (Turnitin)

نرم‌افزار ترن‌ایت‌این و آی‌ثنتیکیت هر دو متعلق به یک شرکت هستند و بسیار معتبر هستند اما کاربرد آنها متفاوت است. ترن‌ایت‌این برای بررسی سرقت ادبی در تکالیف دانش آموزان و دانشجویان طراحی شده است و نه برای کارهای پژوهشی. اما آی‌ثنتیکیت برای بررسی پلاجریزم در مقالات علمی پیش از پذیرش در ژورنال های آکادمیک طراحی شده است.

 مشکل اینجاست که نرم‌افزار ترن‌ایت‌این به صورت پیش‌فرض متون آپلود شده را در دیتابیس خود ذخیره می‌کند (مگر اینکه توسط معلم یا استاد کلاس غیر فعال شود). بنابراین این خطر وجود دارد که مقاله بررسی شده توسط ترن‌ایت‌این بعدا به عنوان سرقت ادبی و پلاجریزم شناخته شود. از ترن‌ایت‌این برای بررسی پلاجریزم یک پژوهش چاپ نشده استفاده نکنید.

۲. نرم‌افزار های ویرایش گرامر مثل گرامرلی، وایت‌اسموک، پرو رایتینگ اید

نرم‌افزار های ویرایش گرامر متن مثل گرامرلی، وایت‌اسموک و پرو رایتینگ اید برای هدف دیگری طراحی شده اند (ویرایش گرامر) و در انجام درست همان کار نیز ناتوان هستند؛ مطلب دیگر ما درباره گرامرلی را بخوانید. این نرم‌افزار ها دیتابیس کوچکی دارند و معمولا نتایج بررسی پلاجریزم آنها خیلی دقیق نیست. مهم تر اینکه، اغلب این نرم‌افزار ها متن شما را در دیتابیس خود ذخیره می‌کنند و این امر ممکن است باعث شود مقاله بررسی شده توسط این نرم‌افزار ها در آینده به عنوان سرقت ادبی شناسایی شود.

۳. نرم‌افزار وایپر (Viper) یا همان اسکن‌مای‌اسی (ScanMyEssay)

نرم‌افزار وایپر (Viper) همان اسکن‌مای‌اسی (ScanMyEssay) است. جالب است بدانید برخی وبسایت هایی که این نرم‌افزار را توصیه می‌کنند، حتی در این حد هم اطلاع ندارند که این دو نرم‌افزار در حقیقت یکی هستند و لینک هر دو را در سایت خود قرار می‌دهند. از نرم افزار وایپر (اسکن مای اسی) دوری کنید.

این نرم‌افزار متن شما را در دیتابیس خود ذخیره می‌کند و این مسئله را به وضوح در قسمت شرایط استفاده از وبسایت خود اعلام کرده‌ است (تصویر زیر). این خطر وجود دارد که مقاله بررسی شده توسط این نرم‌افزار در آینده به عنوان سرقت ادبی و پلاجریزم شناسایی شود.

علاوه بر این، یک مسئله نگران کننده دیگر نیز وجود دارد. شرکت مالک نرم‌افزار وایپر یا اسکن‌مای‌اسی (All Answers Ltd) در زمینه فروش پایان‌نامه و مقاله نیز فعالیت دارد! آنها چند وبسایت دیگر هم دارند مثل UKessays.com که در زمینه نگارش و فروش مقالات علمی فعالیت دارد و همچنین UKdiss.com که در زمینه نگارش و فروش پایان‌نامه های دانشگاهی فعالیت دارند. جالب است، این‌طور نیست؟ با این تفاسیر، آیا شما می‌توانید با خیال آسوده پژوهش خود را در اختیار این (به اصطلاح!) سایت بررسی سرقت ادبی قرار دهید؟ ما که نمی‌توانیم.

سخن آخر

سرقت ادبی گاهی به صورت تصادفی و ناخواسته اتفاق می‌افتد اما با این وجود ممکن است تبعات سنگینی برای پژوهشگر در پی داشته باشد. بهتر است قبل از سابمیت مقاله، خود‌تان نسبت به بررسی سرقت ادبی و رفع آن اقدام کنید. چون اگر شما این کار را انجام ندهید، سردبیر مجله حتما این کار را انجام خواهد داد. بهترین نرم افزار برای تشخیص مشابهت مقالات علمی آی‌ثنتیکیت است. به این دلیل که نرم افزار بسیار معتبری است و از پژوهش شما سوء استفاده نمی‌کند و متن شما را در دیتابیس نرم‌افزار ایندکس و ذخیره نمی‌کند. اما دلیل مهم‌تر این است که آی‌ثنتیکیت رایج‌ترین و پراستفاده ترین نرم افزار بررسی سرقت ادبی نزد ناشرین معتبر است. وقتی تمام مجلات معتبر از یک نرم‌افزار برای بررسی پلاجریزم استفاده می‌کنند، پژوهشگر نیز چاره‌ای ندارد جز اینکه از همان نرم‌افزار استفاده کند. قیمت هر بررسی با نرم‌افزار آیثنتیکیت برای استفاده شخصی معادل ۱۰۰ دلار است اما با داشتن اکانت سازمانی این قیمت بسیار کاهش پیدا می‌کند. در ایران برخی موسسات از جمله لینگالاین این سرویس را ارائه می‌دهند.

برای اطلاع از مطالب جدید عضو خبرنامه شوید

مطالب دیگر