Clicky

آموزش ترک چنج در ورد

فهرست مطالب

آموزش ترک چنج در ورد – فیلم آموزشی

نحوه استفاده از ترک چنج در ورد به‌ صورت یک ویدیوی آموزشی ۸ دقیقه ای آماده شده است. اگر تمایلی به دیدن فیلم آموزشی ندارید، می‌توانید ادامه پست را مطالعه کنید که شامل توضیحات و تصویر است.

ترک چنج چیست؟

ترک چنج Track Changes یک قابلیت در نرم افزار ورد Microsoft Word است که با استفاده از آن می‌توان تغییراتی که در متن فایل ورد داده میشود را به وضوح نشان داد. اگر بخواهید مقاله ای را ویراستاری کنید و در اختیار شخص دیگری قرار دهید و یا یک متن ویراستاری شده را از شخصی دریافت کنید، ترک چنج این امکان را به شما میدهد تا تک تک تغییرات انجام شده در متن را به راحتی مشاهده کنید. این قابلیت برای پژوهشگران، اساتید دانشگاه و دانشجویان بسیار مفید است. به طور مثال وقتی شما یک مقاله را برای مجله ای سابمیت می‌کنید، ممکن است داور یا سردبیر مجله از شما بخواهند اصلاحاتی بر روی متن مقاله اعمال کنید. شما با استفاده از ترک چنج می‌توانید به راحتی تمام تغییراتی که در متن انجام داده‌اید را نشان دهید.

فعال کردن ترک چنج

برای فعال کردن قابلیت ترک چنج باید به این ترتیب عمل کنید:
ابتدا به تب ری‌ویو Review بروید.
سپس روی دکمه ترک چنج Track Changes کلیک کنید.

بعد از فعال کردن دکمه ترک چنج، هر تغییری که در متن بدهید با رنگ قرمز قابل مشاهده خواهد بود. تغییرات به این شکل نمایش داده میشوند که یا زیر کلمه خط کشیده شده است و یا روی خود کلمه خط کشیده شده است.

اگر زیر کلمه ای خط کشیده شده باشد، یعنی آن کلمه به متن اضافه شده است.
اگر روی خود کلمه خط کشیده شده باشد، یعنی آن کلمه از متن حذف شده است.

اگر بعد از روشن کردن گزینه ترک چنج Track Changes تغییرات را نمی‌بینید، به این دلیل است که فایل در حالت نمایش ساده یا Simple Markup قرار دارد. جهت مشاهده تغییرات باید فایل را در حالت نمایش همه تغییرات یا All Markup قرار دهید.

برای انجام این کار:
ابتدا به تب ری‌ویو Review بروید.
سپس روی Simple Markup کلیک کنید.
و بعد گزینه All Markup را انتخاب کنید.

حالا تمام تغییرات متن قابل مشاهده است.

تغییر رنگ قرمز در ترک چنج

تغییرات در ترک چنج (هم حذف و هم اضافه) با رنگ قرمز انجام می‌شود. اما شما می‌توانید تغییرات یا همان مارک‌آپ ها را با رنگ های متفاوتی نشان دهید. برای این کار:
ابتدا به تب ری‌ویو Review بروید.
سپس در قسمت Tracking روی فلش کوچک کلیک کنید.
بعد روی گزینه Advanced Options کلیک کنید.
در این قسمت می‌توانید هم رنگ و هم علامت مورد نظر خود را برای Insertions یا همان اضافه کردن به متن و یا Deletions یا همان حذف کردن از متن انتخاب کنید.

پذیرش یا رد تغییرات

شما می‌توانید تمام این تغییرات را با هم یا به صورت تکی بپذیرید یا رد کنید.
برای پذیرش تمام تغییرات با هم:
ابتدا به تب ری‌ویو Review بروید.
سپس روی دکمه Accept کلیک کنید.
و بعد گزینه Accept All Changes را انتخاب کنید.

برای پذیرش یا رد تغییرات به صورت جداگانه، روی خود کلمه راست کلیک کنید و سپس دکمه پذیرش Accept یا رد Reject را انتخاب کنید.

حالت های مختلف نمایش تغییرات

چهار حالت مختلف برای نمایش تغییرات متن در نرم افزار ورد وجود دارد:
۱. نمایش ساده تغییرات یا Simple Markup که نشان دهنده متن پس از ویرایش است اما با نمایش تغییرات به‌صورت محدود
۲. نمایش کامل تغییرات یا All Markup که نشان دهنده متن پس از ویرایش است اما با نمایش تمام تغییرات
۳. عدم نمایش تغییرات یا No Markup که نشان دهنده متن پس از ویرایش است اما بدون نمایش تغییرات
۴. نمایش متن اصلی یا Original که نشان دهنده متن قبل از ویرایش است و متن اصلی پیش از اعمال تغییرات را نشان می‌دهد.

معمولا دو حالت اول کاربرد بیشتری دارند. علاوه بر رفتن به تب ری‌ویو Review و انتخاب حالت نمایش، یک راه دیگر هم برای تبدیل وضعیت از نمایش ساده Simple Markup به All Markup وجود دارد. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، وقتی متن در حالت نمایش ساده Simple Markup قرار دارد، یک خط قرمز سمت چپ متن نمایش داده می‌شود (مشروط بر اینکه در آن قسمت از متن تغییری اعمال شده باشد).

حالا اگر روی این خط قرمز کلیک کنید، نمایش متن به حالت All Markup تغییر می‌کند و رنگ خط نیز خاکستری می‌شود (تصویر زیر).

سایر موارد

چند نکته دیگر هم وجود دارد که گفتن آنها خالی از لطف نیست.

مشاهده تعداد تغییرات انجام شده در متن

جهت مشاهده تعداد تغییرات انجام شده در متن می‌توانید از گزینه Reviewing Pane استفاده کنید:
ابتدا به تب ری‌ویو Review بروید.
سپس روی دکمه Reviewing Pane کلیک کنید.
مطابق تصویر زیر، سمت چپ، تعداد تغییرات انجام شده در متن مشخص شده است.

نشان دادن برخی اطلاعات مفید در نوار وضعیت

اگر روی نوار وضعیت یا Status Bar که در پایین صفحه قرار دارد راست کلیک کنید، می‌توانید برخی اطلاعات مفید در مورد فایل ورد را نمایش دهید. مثلا می توانید تعداد کلمات متن را نشان دهید یا نمایش آن را حذف کنید. یا می توانید وضعیت روشن و خاموش بودن ترک چنج را ببینید (تصویر زیر).

حذف و اضافه کردن کامنت

برای حذف کردن کامنت‌ها به صورت تکی، کافی است روی خود کامنت راست کلیک کنید و گزینه Delete Comment را انتخاب کنید.
اما برای حذف کردن تمام کامنت های موجود در متن به این شیوه عمل کنید:
ابتدا به تب ری‌ویو Review بروید.
سپس روی دکمه Delete کلیک کنید.
و بعد گزینه Delete All Comments in Document را انتخاب کنید.

اگر هم بخواهید کامنت اضافه کنید، کافی است یک قسمت از متن را انتخاب کنید، بعد راست کلیک کرده و سپس گزینه New Comment را انتخاب کنید (تصویر زیر).

پرسش‌های رایج

چرا تغییراتم در ورد نمایش داده نمی‌شود؟

یا قابلیت ترک چنج را فعال نکرده اید و یا متن در حالت نمایش ساده Simple Markup قرار دارد. برای نمایش تغییرات تان در ورد ابتدا حالت نمایش را روی All Markup قرار دهید و سپس گزینه ترک چنج Track Changes را هم فعال کنید.

حذف ترک چنج در ورد؟

اگر می‌خواهید قابلیت ترک چنج را خاموش کنید، به قسمت Review بروید و روی گزینه Track Changes کلیک کنید تا غیرفعال شود. پس از غیرفعال کردن ترک چنج، تغییرات شما در متن دیگر مارک‌آپ و نشانه گذاری نخواهند شد.

حذف علامت های اضافی در ورد؟

اگر منظور شما از علامت های اضافی همان مارک‌آپ ها یا نمایش تغییرات متن هستند، حذف آنها به دو صورت امکان پذیر است. یا باید مورد پذیرش قرار بگیرند و یا رد شوند. برای انجام این کار به قسمت Review بروید و برای پذیرش تمام تغییرات روی Accept کلیک کرده و گزینه Accept All Changes را انتخاب کنید اما اگر قصد دارید تغییرات را رد کنید، روی Reject کلیک کرده و گزینه Reject All Changes را انتخاب کنید.

قرمز شدن نوشته ها در ورد؟

قرمز شدن نوشته ها در ورد همان مارک‌آپ ها و نشانه گذاری هایی هستند که بیانگر تغییرات اعمال شده در متن هستند. اگر نمی‌خواهید نوشته های شما قرمز شود، گزینه ترک چنج Track Changes را از قسمت Review غیرفعال کنید.

تغییر رنگ در ترک چنج؟

تغییرات در ترک چنج (هم حذف و هم اضافه) با رنگ قرمز انجام می‌شود. اما شما می‌توانید تغییرات یا همان مارک‌آپ ها را با رنگ های متفاوتی نشان دهید. برای این کار به قسمت Review بروید، در قسمت Tracking روی فلش کوچک کلیک کنید، سپس روی گزینه Advanced Options کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید رنگ مورد نظر خود را برای Insertions یا همان اضافه کردن به متن و یا Deletions یا همان حذف کردن از متن انتخاب کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید عضو خبرنامه شوید

مطالب دیگر